Przejście do nowej strony z listą publikacji o kategorii Współpraca
Zarządzanie KryzysowePrzejście do nowej strony z listą publikacji o kategorii Zarządzanie Kryzysowe
Siły Zbrojne RPPrzejście do nowej strony z listą publikacji o kategorii Siły Zbrojne RP
PolecanePrzejście do nowej strony z listą publikacji o kategorii Polecane
FeniksPrzejście do nowej strony z listą publikacji o kategorii Feniks
Warsztaty z zarządzania kryzysowego w operacji FENIKS
Dziś we Wrocławiu odbyły się warsztaty dla przedstawicieli administracji państwowej i instytucji odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe. Warsztaty dotyczyły praktycznego wykorzystania Systemu Zarządzania Kryzysowego (SZK) Jaśmin w Operacji FENIKS i innych działaniach związanych z reagowaniem kryzysowym. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć jak działa Stanowisko Dowodzenia oraz poznać możliwości Systemu wykorzystywane w Siłach Zbrojnych, administracji państwowej i innych służbach.
W czasie kryzysu największą rolę gra czas oraz komunikacja pomiędzy służbami i administracją. Sprawne przekazywanie informacji pomiędzy Centrum Zarządzania Kryzysowego MON (CZK MON) z Wojewódzkimi Centrami Zarządzania Kryzysowego (WCZK), a także służbami takimi jak Państwowa Straż Pożarna, Policja czy służba zdrowia ma bezpośredni wpływ na skuteczne ratowanie życia, zdrowia oraz mienia ludzkiego.
20 listopada we Wrocławiu odbyły się warsztaty dotyczące wykorzystania Systemu Zarządzania Kryzysowego (SZK) JAŚMIN w działaniach Sił Zbrojnych i administracji państwowej. Głównym celem szkolenia była prezentacja wykorzystania SZK JAŚMIN w operacji FENIKS i innych operacjach reagowania kryzysowego. Przedsięwzięcie odbyło się na terenie 16 Dolnośląskiej Brygadzie Obrony Terytorialnej i 4 Regionalnej Bazy Logistycznej.
“W ramach operacji FENIKS, zgodnie z przyjętymi liniami wysiłku, realizujemy dziś szkolenie dla służb odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe. Z Systemu Zarządzania Kryzysowego JAŚMIN w Wojskach Obrony Terytorialnej korzystamy już od 2,5 roku, zaczynając od testów w 8 Kujawsko-Pomorskiej Brygadzie OT. Jako Dowódca operacji FENIKS i Dowódca WOT będę starał się, aby SZK JAŚMIN był dostępny w Siłach Zbrojnych RP, administracji państwowej podległej pod MSWiA oraz w innych instytucjach odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe. W mojej ocenie potrzebna jest integracja na jednej platformie informacyjnej wszystkich instytucji i służb. Świadomość operacyjna oraz szybkość reakcji na zdarzenia związane z klęskami żywiołowymi stanowi podstawę skutecznej pomocy lokalnym społecznościom.”
– powiedział gen. bryg. dr Krzysztof Stańczyk na rozpoczęcie warsztatów.
Jednym z prelegentów szkolenia był profesor dr inż. hab. Janusz Bohatkiewicz - dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDiM).
„Zadaniem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów jest oszacowanie stanu technicznego obiektów mostowych i infrastruktury drogowej na terenach popowodziowych. Od połowy września dane te przekazujemy bezpośrednio do operatora SZK JAŚMIN, które następnie są wykorzystywane m.in. w ramach operacji FENIKS.”
– powiedział profesor.
Do tej pory pracownicy Instytutu przyjęli ponad 1000 wniosków dotyczących mostów i dróg, które ucierpiały podczas wrześniowej powodzi. Dzięki sprawnemu przekazywaniu danych zaangażowane w operację FENIKS siły mogą planować i koordynować swoje działania w „czasie rzeczywistym”.
Uczestnikami warsztatów byli między innymi specjaliści, inspektorzy i dyrektorzy z urzędów wojewódzkich i Centrów Zarządzania Kryzysowego oraz przedstawiciele służb mundurowych i instytucji związanych z zarządzaniem kryzysowym. Podczas warsztatów mieli okazję zobaczyć jak działa Stanowisko Dowodzenia Operacji FENIKS, sprzęt wykorzystywany przez Wojska Obrony Terytorialnej podczas akcji kryzysowych oraz poznać możliwości Systemu Zarządzania Kryzysowego JAŚMIN.
---
System Zarządzania Kryzysowego JAŚMIN jest innowacyjnym oraz rozlegle działającym rozwiązaniem, dedykowanym dla struktur krajowego systemu zarządzania kryzysowego, NATO i UE. Zapewnia kompleksowe teleinformatyczne wsparcie działań administracji publicznej (także służb mundurowych, w tym wojska) i samorządowej podczas sytuacji ratowniczych i/lub kryzysowych oraz związanych z realizacją zadań prewencyjnych. System ten wspiera procesy zarządzania, planowania, dowodzenia, kierowania, a także monitorowania (obrazowania) rzeczywistych zagrożeń o charakterze polityczno-militarnym oraz niemilitarnym.
Zespół prasowy DWOT